יום ראשון, 11 באוקטובר 2015

שיעור ראשון באייקידו

לאחר שסיימנו את השיעור הראשון, חשבתי לעצמי שיהיה נחמד ושימושי לי וגם למתאמנים/ות, אם יהיה לנו סיכום של הנושאים בהם עסקנו.

היכרות
נפגשנו בפעם הראשונה, ומבע הפנים הזכיר לי את התחושה שהיתה גם לי אי שם בתחילת שנות התשעים בעיר קיוטו שביפן. ערכנו חימום, ומשיעור לשיעור נכיר ונבין את תרגילי החימום המיוחדים לאייקידו.


מייסד האייקידו מעביר חימום (1967)

שישה-עשר המפגשים ראשונים, יכולים להוות מבוא מצויין להמשך האימונים שלנו באייקידו, או גם רק חוויה חד פעמית מעשירה שעשויה להעניק כלים שימושיים לגבי ההתנהלות שלנו עם אתגרי החיים. לכל שיעור יש נושא שאותו נכיר בשלושה רבדים: הנושא כפי שהוא מתורגל כיום באייקידו, המקורות של אותו נושא כפי שהם תורגלו ביפן המסורתית, וכן האופן בו הוא בא לידי ביטוי בחיים ויכול לסייע לנו באתגרים אישיים, חברתיים, רגשיים, נפשיים ועוד.

קידה
הדבר הראשון שלומדים באייקידו ובעצם בכל האמנויות המסורתיות של יפן הוא קידה. אחד המרכיבים החיוניים ביותר באימון שלנו, הוא דרך ארץ, הכרת תודה והערכה או במילה יפנית אחת: רֶייגִי. לא רגש נסתר בלב, אלא כזה שבא לידי ביטוי באופן ברור, צנוע ואמיתי. מורים רבים מלמדים אותנו, שהקידה שלנו צריכה לבטא הכרת תודה, היישר ממעמקי הלב, אל ליבו של השותף/ה שלנו לאימון.

את הרגשות העזים ביותר שבלב - אהבה, שנאה, שמחה, עצב, הכרת תודה, אנו נוטים להביע בתנועות גוף ובהבעות פנים באופן יותר מוחשי ומיידי מאשר בעזרת מילים. קידה, היא תנועת גוף, שמבטאת בחן ובהדר את ענוות ליבנו, לנוכח דבר מה שאנו מעריכים ומודים לו.




אודות השפה היפנית המילולית ושפת הגוף היפנית
האייקידו היא אמנות יפנית. היא פותחה ביפן, והמורים שלנו מגיעים משם. המושגים היפניים, הקידות והמנהגים היפניים זהים פחות או יותר בכל המקומות בהם לומדים אייקידו. הדבר מאפשר לנו להתאמן גם עם אנשים שאינם דוברים את שפתנו, או לבקר בשיעורי אייקידו במקומות שונים בעולם וליהנות למרות הבדלי שפה ותרבות. הדבר מאפשר לנו ליצור מין עולם יפני קטן שבו מתקיימים תנאים אידיאליים ללימוד אייקידו.

הָאנְמִי (העמידה של האייקידו)
ברוב אמנויות הלחימה, התנועה מתחילה מעמידת מוצא, או ביפנית: קָמָאֶה. קיימים סוגים שונים של קָמָאֶה, ובאייקידו הקמאה הנהוגה לרוב נקראת הָאנְמִי. או בפירוש מילולי: ״חצי גוף״.







כיצד לשבת ולקום
המעבר ממצב עמידה לישיבה ושוב לעמידה נעשה תוך טיפוח היציבה, רכישת הרגלים בריאים, וכן תוך שמירה על מודעות לסובב ומוכנות לתגובה מיידית.




המורה שלנו - שִׁימָמוֹטוֹ סנסיי מדגים כאן את דרכו המרשימה לקום מסייזה. בסרטון הוא בן 75, ולמרות גילו, הוא נע, קם, ויושב בתנועתיות מרשימה. בשנה הבאה הוא יחגוג 80, ונראה שהיכולות שלו רק הולכות ומשתבחות.


קוֹהוֹ אוּקֶמִי - נפילה לאחור
כל טכניקת אייקידו מסתיימת בנפילה לאחור עגולה ובטיחותית אל הארץ, או בנפילה לפנים באופן שמגן עלינו מפגיעה. בשיעור הראשון התחלנו ללמוד כיצד ליפול לאחור ולאחר מכן לקום בצורה נכונה.





משמעות השם אייקידו:
אָיי - תֹאם, הרמוניה.
קִי - אנרגיה, הרגשה, רצון, כוונה.
דוֹ - דרך להתפתחות אישית וחברתית, בגוף ובנפש.


האייקידו נוסד ופותח על ידי מוֹרִיהֶיי אוּאֶשִׁיבָּה
אותו אנו מכנים ״אוֹ-סֶנְסֶיי״
מה זה אייקידו?
האייקידו הוא אמנות יפנית - דרך חיים ואימון מהנה, שמלמד אותנו כיצד להתמודד בדרכי שלום עם עימותים, וכיצד לסגל לעצמנו אורח חיים אשר עוזר לנו הימנע מהם. מלאכת ההתגוננות באייקידו נעשית באמצעות תנועות מעגליות שזורמות עם כוחו של התוקף עד לניטרולו מבלי לפגוע בו ככל האפשר. באייקידו אין קרבות ותחרויות. במקום לנצח או להפסיד, אנו מסייעים זה לזה ללמוד, מטפחים יציבה ויציבות גופנית ונפשית, קשב ורגישות לזולת, יכולות הסתגלות, וגמישות תודעתית.

הגנה הדדית
אחד העקרונות החשובים באייקידו הוא עקרון ההגנה הדדית. במסגרות חברתיות, משפחתיות, בעבודה ובעוד מקומות בהם קיימת אינטראקציה בין אנשים, קורה לעיתים שאדם מאבד את השליטה העצמית ומנסה לפגוע באחרים. במקרים כאלה, האייקידו מלמד אותנו כיצד להתגונן תוך שמירה גם על שלום התוקף.

לטכניקות של האייקידו פוטנציאל פגיעה חמורה בתוקף, אך אנו לומדים לבצע אותן בדרך ששומרת על שלומו. הנצחון באייקידו הוא לא נצחון שפוגע בתוקף. במקום להיות מנצחים כמו במלחמה או בקרב, אנו לומדים להיות מנצחים כמו בתזמורת. מנצח התזמורת מוביל את הנגנים דרך היצירה המוזיקלית לתוצאה יפה ולהתקדמות.

הרחבה אודות המושג ״דוֹ״
לאייקידו השפעה מהותית על התנהלותנו בחיי היומיום. אנחנו לומדים לשמור על לב רגוע ולהגיב ממקום שקול גם לנוכח מצבי לחץ ואתגרי החיים השונים. בד בבד עם התחזקות הגוף ושיפור החיוניות שלו, האימונים תורמים גם לשלווה, לחוסן נפשי, ולטיפוח המודעות לסובב ולצרכי הזולת. האייקידו הוא פילוסופיה מעשית, והפנמתה מגיעה בעזרת אימון הגוף והנפש יחדיו.

מושגים
אָייקִידוֹ 合氣道
合 אָיי - התאמה
氣 קִי - כוונה / תחושה / אנרגיה
道 דוֹ - דרך / תהליך לימוד הכרוך בהתפתחות / דרך חיים

קָמָאֶה 構え
מוכנות, עמידת מוצא

הָאנְמִי 半身
קמאה בסיסית באייקידו (מילולית: חצי גוף)

אוּקֶמִי 受け身
תגובת הגוף של התוקף (מילולית: הגוף המקבל)

סֶייזָה 正座
ישיבה על הברכיים ועל גב כפות הרגליים

אוֹנֶגָאִי שִׁימָסוּ
お願いします
אני מבקש/ת

דוֹמוֹ אָרִיגָטוֹ גוֹזָיימָסוּ
どうも有り難う御座います
תודה רבה

2 תגובות:

  1. ב"ה
    נשמע מדהים מהנה ומקצועי.
    כן ירבו משתתפים
    וכן ירבו מורים

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה רבה חיים יקר. הגישה שלך מעניקה לי השראה רבה.

      מחק